TOYOTA, vím proč...

Vysvětlivky zkratek používaných u vozů Toyota

  

   

ABS - Protiblokovací systém brzd

Nejsou-li brzdy vybaveny systémem ABS, může se vůz dostat při prudkém brzdění na kluzkém povrchu do nekontrolovatelného smyku. Řidič tak ztrácí kontrolu nad vozidlem, protože se kola vozidla zablokovala. Chce-li řidič zabránit tomuto stavu, musí stlačovat brzdový pedál přerušovaně a rozdělit tak působení brzd na několik kratších dávek. Říká se tomu "přerušované brzdění".
  V nebezpečné situaci však řidič na přerušované brzdění nemusí mít vůbec čas. Systém ABS udělá tuto práci za něho. Počítač systému neustále zjišťuje, kdy se které kolo začíná blokovat a automaticky opakovaně přidává a uvolňuje brzdnou sílu působící na příslušné kolo. Tato činnost zabrání zablokování kol a umožní řidiči, aby nadále volantem ovládal dráhu vozu, zabránil smyku mohl bezpečně zastavit.  

BA - Brake Assist (Podpora činnosti brzd)

Systém podpory činnosti brzd (B/A) účinkuje právě tehdy, když je to zapotřebí: počítač vyhodnotí prudké sešlápnutí brzdového pedálu jako brzdění v nebezpečné situaci a je-li to nezbytné, zvýší brzdnou sílu vyvinutou řidičem tak, aby vůz automaticky zpomalil a dostal se opět pod řidičovu kontrolu. 

EBD - Elektronická distribuce brzdné síly

Pro maximální zvýšení brzdných účinků rozděluje EBD systém Toyoty automaticky brzdnou sílu jak mezi přední a zadní kola, tak mezi kola levá a pravá. Tím se výrazně zkracuje brzdná dráha vozu a zachovává jeho stabilita i při prudkém brzdění či v ostrých zatáčkách.

ELR - Samonavíjecí elektronicky řízený blokovací mechanismus (bezpečnostních pásů)

Tříbodové bezpečnostní pásy se samonavíjecím elektronicky řízeným blokovacím mechanismem (ELR) jsou inteligentní zařízení, která v okamžiku nárazu přitáhnou cestujícího pevně do sedadla. Bezpečnostní pásy s ELR, předpínači a omezovači tlaku patří ke standardní výbavě na sedadlech řidiče a předního spolujezdce.   

SMT - Sekvenční manuální převodovka

Sekvenční manuální převodovka Vám umožňuje řadit aniž byste museli šlapat na pedál spojky. Toto moderní zařízení vyvinuté pro vozy Formule 1 umožňuje řidiči plně se koncentrovat na to, jak akcelerovat, brzdit a udržet optimální jízdní dráhu ať už při zatáčení nebo předjíždění.
SMT pomocí hydraulického zařízení automaticky řídí činnost spojky. Elektronicky řízená škrticí klapka nastaví správné otáčky motoru pro plynulé řazení, přičemž řada čidel a palubní počítač ovládají převodovku. Řidič tak ovládá chromovanou řadicí páku (nebo v rámci volitelné výbavy řadicí tlačítko umístěné na volantu) pouze s funkcemi "vpřed - vzad".

SRS - Doplňkový zádržný systém (Airbagy)

Doplňkový zádržný systém zajišťuje to, že při kolizi se okamžitě nafoukne airbag, který pomůže bezpečnostním pásům zmírnit náraz řidiče do volantu nebo spolujezdce do palubní desky. Airbag reaguje na signál vyslaný počítačem ve chvíli, kdy čidlo zachytí náraz způsobený havárií.

THS - Hybridní systém Toyoty

Hybridní systém Toyoty (THS) je moderní a k životnímu prostředí přívětivá pohonná jednotka, která využívá kombinace zážehového motoru se systémem VVT-i a elektrického motoru, který nezatěžuje okolí žádnými emisemi. Celou jednotku ovládá inteligentní řídicí systém motoru. Systém THS oceněný řadou cen snižuje škodlivé emise HC, CO a NOx až o 70 % a omezuje emise CO2, které způsobují "globální oteplování" až téměř o polovinu.

TRC - Systém řízení trakční síly 

Jakmile systém TRC zjistí, že kola hnací nápravy při rozjezdu nebo akceleraci prokluzují, automaticky omezí energii dodávanou prokluzujícím kolům. Tím se prokluz potlačí a obnoví se dodávka trakční síly. Systém tak zajišťuje lepší přenos hnací síly na vozovku, snižuje spotřebu paliva, šetří pneumatiky a zvyšuje celkovou bezpečnost cestujících. Systém TRC zároveň ovládá brzdy tak, aby se snížil točivý moment přenášený na vozovku, pokud by byl větší, než odpovídá tření mezi vozovkou a pneumatikou.

VSC - Řízení stability vozidla 

Systém VSC automaticky řídí činnost brzd a výkon motoru tak, aby se předešlo nebezpečí smyku při zatáčení na kluzké vozovce či při náhlém stržení volantu. Systém působí proti přetáčení či nedotáčení rozdílným přibrzďováním každého kola podle momentální potřeby. Se systémem VSC jste schopni rychle dostat vůz pod kontrolu a vyhnout se nebezpečí kolize.  

DHC - Downhill Assist Control (asistent jízdy z kopce)

Systém pomocí přibržďování jednotlivých kol udržuje při jízdě z prudkých svahů rychlost 3km/h. Vozidlo při tom může mít zařazený neutrál a řidič pouze točí volantem. Brzdový pedál je uvolněn. Systém současně udržuje vozidlo ve směru jízdy a nemůže tedy dojít ke smyku nebo stočení vozidla.

HAC - Hill Assist Control (pomoc při rozjezdu do kopce)

Používá se pouze u vozidel s manuální převodovkou. Při silnějším sešlápnutí brzdového pedálu - ozve se zvukový signál - zůstane vozidlo zabržděno ještě zhruba 2s po uvolnění brzdového pedálu. Řidič má tedy dost času na rozjezd, aniž by mu vozidlo "pocouvlo".

D4D - Vznětový motor s přímým vstřikováním a společným rozvodem paliva

Motor D4D s přímým vstřikováním a společným rozvodem paliva od firmy Toyota je ohlašovatelem nové úžasné generace čistých a inteligentních dieselů. Jeho podstatou je využití vysokotlakých čerpadel a společného rozvodu paliva pod vysokým tlakem do všech jeho válců.
Vstřikování paliva pod vysokým tlakem zlepšuje rozptýlení paliva a zdokonaluje jeho spálení, což vede jak ke zvýšení výkonu motoru, tak ke zvýšení jeho účinnosti. Účinnost se zvyšuje i tím, že program počítače zajistí vstříknutí malého množství paliva do válce ještě před vznícením hlavní dávky paliva. Tento "pilotní zážeh" snižuje výbušnou sílu celého spalovacího procesu a výrazně snižuje hluk a vibrace, které byly dříve pro dieselové motory typické.

VVT-i - Systém proměnného časování ventilů s inteligencí

Motory Toyoty se systémem proměnného časování ventilů s inteligencí využívají moderní počítačovou techniku k přizpůsobení sání vzduchu momentálním provozním podmínkám a zatížení motoru. Pomocí řízení přesahu mezi zavřením výfukového a otevřením sacího ventilu se motor neustále ladí tak, aby dodával stálý točivý moment v celém rozsahu jeho otáček.
Systém VVT-i přináší výrazné výhody ve třech hlavních oblastech: umožňuje sportovní jízdu, snižuje výdaje za palivo a konečně i snižuje množství škodlivých emisí tím, že se palivo při vyšších teplotách spaluje dokonaleji.

VVT-i D4 - Proměnné časování ventilů s inteligencí D4 

Nový motor Toyoty VVT-i D4 (D4 je zkratka pro čtyřdobý motor s přímým - direct - vstřikováním) je významný malým, ale podstatným vylepšením, které o 8 % zlepšuje účinnost motoru vzhledem k vavříny ověnčenému motoru VVT-i. Benzín se nyní vstřikuje do každého válce pomocí štěrbinové trysky, což motoru VVT-i D4 přináší následující výhody:
· Díky lepšímu rozptylu paliva se zlepšuje spalování
· Ani při startu za studena neulpívá benzín v trysce
Motory VVT-i D4 se vyznačují:
· Nižším objemem škodlivých spalin
· Nižší spotřebou paliva
· Vyšším výkonem motoru

VVTL-i - Proměnné časování a zdvih ventilů s inteligencí 

Motor Toyoty s proměnným časováním a zdvihem ventilů s inteligencí pokročil oproti motorům s VVT-i ještě o kousek dál: k nastavování časování přidává i automatické nastavování zdvihu sacích i výfukových ventilů. Dá se říct, že systém VVTL-i má hodně společného s lidským tělem: atleti také trénují proto, aby zvýšili množství vzduchu proudícího do plic.
  Při vysokých otáčkách motoru zvyšuje elektronická řídicí jednotka zdvih všech čtyř ventilů každého válce, aby se zvýšil průtok nasávaného vzduchu i odcházejících zplodin. Zvýšené množství nasávaného vzduchu při vysokých otáčkách (nad 6000 ot/min) přináší vyšší výkon motoru, lepší spalování a snížení množství emisí.  

Závěsy se vzpěrami typu McPherson

 Přední závěsy se vzpěrami typu McPherson (nazvaných podle svého konstruktéra, Earle S. McPhersona) a s pomocnými rameny a zadní závěsy se dvěma rameny a vzpěrami typu McPherson zvyšují bezpečnost vozu. Tato kombinace "nezávislých závěsů" vybavuje vůz nebývalou stabilitou a ovladatelností, spolehlivějším řízením a vyšší důvěryhodností ve všech myslitelných situacích. Závěsy také na minimum snižují intenzitu nárazů a otřesů a tím přispívají k pohodlnějšímu a příjemnějšímu řízení vozu.  

Deformační zóna

 Vozy Toyota jsou vybaveny dokonalými předními i zadními deformačními zónami, které jsou schopny pohltit maximálně možné množství nárazové energie. Nepohlcená energie nárazu je pak rozptýlena pomocí rámu karosérie. Inteligentní struktura karosérie schopná pohlcovat nárazovou energii tak učinila významný krok k zachování celistvosti kabiny vozu.  

Multiinformační displej

Multiinformační displej Toyoty informuje řidiče o základních provozních parametrech vozidla a zároveň umožňuje volbu funkcí audiosystému pouhým dotekem prstu. Jeho ergonomický design a umístění na středovém sloupku Vám umožňuje neustále soustředit svoji pozornost na dění na silnici. Displej Vám nepřetržitě dodává tyto informace:
· Průměrnou rychlost vozidla
· Čas
· Absolvovanou vzdálenost
· Průměrnou a okamžitou spotřebu paliva
· Vnější teplotu
· Funkce audiosystému (radiopřijímače, přehrávače kazet a CD)